Veckan 24

Min graviditet - BF Lör 20 jun 2009 Uträkning utgår från dagens datum: Sön 22 feb 2009.
Din graviditet startade Sön 14 sep 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Sön 28 sep 2008 (ägglossningen).
 Du är på dag 162 av 280. (57,9%).
Du är i vecka 24.
Du har gått 23 fulla veckor och 0 fulla dagar (v23+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Lör 20 jun 2009
Du har 118 dagar kvar till beräknad förlossning.

Nu är de ny veckan, imorogn klocka 9 ska jag till Bm på rutin kontroll, mäta magen lyssna på bubblan och prata lite.
Jag ska berätta om hur jag må ta nytt tryck med mera.
Lill prinsen ska givetvis följa med och de är så mysigt att ha han med på dessa kontroller han få lyssna på bebisen och följa med i allt som händer kring denna gravidtet..!

Mina SD fortsätter och hålla i sej och nu idag ha jag Mensvärk igen, så nu ska jag hänga lite tvätt med darling sedan vila medans min go plutt sover ute..!!

Gravid vecka 24

   

I magen:

Graviditetskalender vecka 24

Även om barnet fortfarande får syre genom moderkakan så börjar lungorna att producera surfactant för att förbereda fostret inför ett liv på utsidan. Det är ett ämne som gör att alveolerna hålls utspända så att lungorna inte kollapsar och klibbar ihop sig när vi andas ut. Innerörat är nu helt utvecklat och fostret kan känna skillnad på upp och ned. Innerörat kontrollerar nämligen balansen.  



 vikt.JPG langd.JPG

 700 gram

 23 cm

Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).

Mamma:

Din fundus, det vill säga toppen av livmodern, har nått över naveln. Du känner fostrets rörelser väl och kanske kan du till och med avgöra när fostret är vaket och när det sover.

Det är vanligt med halsbränna, ryggont, täta urinträngningar och ont i benen. Vissa kvinnor samlar vatten i vävnader och får svullna ben, framför allt på eftermiddagar och kvällar. Lägg upp benen när du sitter och lägg en kudde under benen när du sover. Du kan också använda stödstrumpor för att lindra besvären.

Ungefär två procent av alla gravida kvinnor drabbas av havandeskapsförgiftning. Oftast sker det i slutet av graviditeten, det är ovanligt att man drabbas av det innan vecka 24. De vanligaste symptomen är svullna händer, svullna fötter eller svullet ansikte samt en snabb viktökning. Tack vare regelbundna blod- och urinkontroller på mödravårdscentralen kan tillståndet nästan alltid upptäckas innan det blir allvarligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0