v 20

Min graviditet - BF Sön 21 jun 2009 Uträkning utgår från dagens datum: Tis 27 jan 2009.
Din graviditet startade Mån 15 sep 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Mån 29 sep 2008 (ägglossningen).
 Du är på dag 135 av 280. (48,2%).
Du är i vecka 20.
Du har gått 19 fulla veckor och 1 full dag (v19+1).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Sön 21 jun 2009
Du har 145 dagar kvar till förlossning.

Ja nu är jag i Veckan 20, de ha gått så otroligt fort halv tid kvar bara, helt ofattbart.
Jag må si och så, mycke SD och ont i magen så de bli mycke vila men inte de lättaste när man ha en underbara liten gosse att ta hand om på dagarna. "Många under säkert hur jag kan göra så mycke trots mina SD, jag jag måste de är bara bita ihop, Micke jobba vardagar och s¨å där men när han är hemma så hjälper han till med så mycke han kan. Jag kan inte sitt isolerad heller på grund av mina SD och min magvärk då bli jag TOKIG.. "
Foglossningen gö sej verkligen påmind mer och mer, jag börja gå som en ostboll och de värker så jäkla mycke.

Imorgon ska vi på Ett till UL kl13 sedan 13.30 ska vi träffa doktorn anågende snitt och så ska vi prata om min otroligt smärta och min SD.
De är helt underbart att vara gravid om jag bara slapp min otroliga SD samt magvärken så vore de som en dans på rosor.
Bebis rör sej lite då och då, men är mer som fladder tycker jag.
Lite svårt att avgöra..

Man ha lixom inte tid att känna efter så mycke när man ha en lite gosse på snart 1.4 så är busigt 24/7.
hihi men jag njuter verkligen alla hans hyss gö så de värmer i mitt hjärta.

I magen:

Graviditetskalender vecka 20Grattis! Du är halvvägs till förlossningen. Fostret upptar allt mer av utrymmet i livmodern och den ökade tillväxten kommer att skapa ett tryck på dina lungor, mage, urinblåsa och njurar. Fostrets hud tjocknar och flera hudlager utvecklas; dermis, epidermis och underhud. Hår och naglar fortsätter att växa. 






 vikt.JPG langd.JPG

 300 gram

 19 cm

Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).

Mamma:

Nu känner de flesta att fostret i magen rör på sig. En del kan dock få vänta lite till innan de märker de första fosterrörelserna. Livmodern har växt mycket och magen skjuts fram. Det kan göra att naveln putar utåt. Vissa kvinnor kan få jobbigt att andas eftersom inre organ trycker på lungorna. Det tillståndet kan fortsätta tills det att barnet vänder sig med huvudet nedåt. Det händer oftast fyra till sex veckor innan förlossningen om du är förstföderska

Från och med nu växer magen mer regelbundet eftersom fostret nu i huvudsak bara koncentrerar sig på att växa. Jämför inte din mage med andras eftersom den kan variera mycket mellan olika kvinnor. Om du känner dig trött kan det bero på järnbrist. Många kvinnor behöver ta tillskott av järn från vecka 20. Rådgör med din barnmorska på mödravårdscentralen. Hon kan testa ditt blodvärde.


Kommentarer
Postat av: Tezz-a

Vart hittar du den där informationen?

2009-01-27 @ 21:12:09
Postat av: Therese *Mamma till Melwin*

SVAR till TEZZA:



vecka20/" rel="nofollow">http://www.barntotal.se/graviditetskalender/graviditetskalender/gravidvecka20/

2009-01-28 @ 07:27:08
URL: http://livetsommammma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0